Την τοποθέτηση του περιφερειακού συμβούλου Βασίλη Τσίκαρη τον προτεινόμενο Προϋπολογισμό του 2015 της Περιφέρειας Ηπείρου έδωσε στη δημοσιότητα η παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ» η οποία καταψήφισε.
Στην εισήγησή του ο κ. Τσίκαρης ανέφερε: «Η αποκωδικοποίηση του προϋπολογισμού της περιφέρειας Ηπείρου για το 2015 που κατατέθηκε για έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο μας επιτρέπει αντικειμενικά να εξάγουμε συμπεράσματα και πολιτικές εκτιμήσεις χρήσιμες για τα πραγματικά όρια που θέτει ο προϋπολογισμός στις προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής, τη συμβολή της Περιφέρειας στην αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων των εργαζομένων, και τη διαδικασία φτωχοποίησης σημαντικών τμημάτων της τοπικής κοινωνίας.
Για να μπορέσουμε να αναλύσουμε τον προτεινόμενο προϋπολογισμό είναι απαραίτητο να ξεκαθαρίσουμε και να συνειδητοποιήσουμε τα εξής:
· Τα ποσά που αναφέρονται ως απολογιστικά για το 2013αποτελούν τα πραγματικά χρήματα που εισέπραξε και ξόδεψε η Περιφέρεια. Δείχνουν δηλαδή τα όρια της πραγματικής κρατικής επιχορήγησης και των πόρων της Περιφέρειας.
· Τα ποσά που καταγράφονται ως Διαμόρφωση 2014 είναι τα ποσά που απαιτούνται για να υλοποιηθούν οι υποσχέσεις, τα ΘΑ και οι λαικίστικες εντάξεις μικρο έργων, πρακτική που εφαρμόζει κατά κόρο η Περιφερειακή αρχή. Η διαφορά μεταξύ εικονικής και πραγματικής κατάστασης είναι:79163556,79(Διαμόρφωση εξόδων 2014)-46680623,53(πραγματικές εκταμιεύσεις 2013)=32482933,26. Η διαφορά αυτή εκτινάσσεται με τον προτεινόμενο προϋπολογισμό (προτείνονται έξοδα 92.591.340,68€). Όσοι λοιπόν είδαν να εντάσσονται ή να προκηρύσσονται έργα και ελπίζουν ότι θα ολοκληρωθούν σε εύλογο χρονικό ορίζοντα θα πρέπει να περιμένουν όταν και αν η Περιφέρεια θα καταφέρει να εισπράξει τις διπλάσιες σχεδόν κρατικές επιδοτήσεις.
· Τα ποσά που προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2015 κινούνται στη λογική της ενίσχυσης της παραπλανητικής λαϊκίστικης πολιτικής πρακτικής της Περιφερειακής Αρχής, η οποία στοχεύει, για πελατειακούς-εκλογικούς λόγους, στην εικονική υλοποίηση των επιθυμιών και αναγκών των ψηφοφόρων και της περιοχής. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι τόσο το 2014 όσο και το 2015 είναι προεκλογικές χρονιές. Βασικό εργαλείο για την πρακτική υλοποίηση της πολιτικής αυτής αποτελούν οι εικονικές εγγραφές υπερβολικά αυξημένων πιστώσεων για επενδύσεις οι οποίες δεν έχουν την παραμικρή σχέση με τα πραγματικά κονδύλια που τελικά διατίθενται. Ενδεικτικό της παραπάνω πρακτικής είναι η υπόδειξη της κυβέρνησης μέσω της εγκυκλίου για την κατάρτιση του προϋπολογισμού να περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2015 ποσό αυξημένο κατά 73,36% για δημόσιες επενδύσεις από το ποσό που διατέθηκε για τον ίδιο σκοπό το 2012(ΑΔΑ:ΒΔΑΥΝ-ΚΦ1). Σε τι εξυπηρετεί αυτό; Δίνει τη δυνατότητα στην Περιφερειακή Αρχή και την Κυβέρνηση να εντάσσουν έργα για επικοινωνιακούς-πελατειακούς λόγους χωρίς στην ουσία να αναλαμβάνουν και την υποχρέωση της πραγματικής χρηματοδότησης και υλοποίησής τους. Για παράδειγμα με βάση τα απολογιστικά του 2012 οι πληρωμές για επενδύσεις (κωδικός 9000) διαμορφώθηκαν σε 27.922.931,48€ (ΑΔΑ:ΒΛ197Λ9-ΑΑΛ) και η Περιφερειακή Αρχή, έχοντας συνειδητοποιήσει τον ανέξοδο πελατειακό θησαυρό των Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπει ποσό υπερδιπλάσιο δηλ. 74.990.099,13. Αναμένεται συνεπώς την επόμενη χρονιά ένας οργασμός προγραμματισμού και εντάξεων έργων στη λογική της Λαϊκής ρήσης: Με το τάξιμο δεν ζημιώνεσαι το δόσιμο είναι που βλάπτει.
Η απόδειξη των παραπάνω εκτιμήσεων βρίσκεται στον πίνακα που παρατίθεται, τα στοιχεία του οποίου στηρίχθηκαν στην επεξεργασία των δεδομένων των Περιφερειακών Προγραμμάτων έτους 2014 της Περιφέρειας Ηπείρου (ΑΔΑ:ΒΙΕΒ7Λ9-09Δ).
Πίνακας στοιχείων Περιφερειακών Προγραμμάτων έτους 2014 που προϋπολογίστηκαν στην Περιφέρεια Ηπείρου και η εξέλιξη χρηματοδότησής τους (πηγή ΑΔΑ:ΒΙΕΒ7Λ9-09Δ).
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ | ΕΤΟΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΥ ΕΡΓΟΥ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΩΝ1 | ΕΤΟΣ ΕΝΤΑΞΗΣ | Εγκεκριμένοςπροϋπολογισμός | Πληρωμές μέχρι 31/12/2013 | Ποσοστό εκταμίευσηςστ/ε *100 |
α | β | γ | δ | ε | στ | ζ |
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 1999 | 76 | ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 2010 | |||
19 | 2011 ΚΑΙ ΜΕΤΑ | |||||
ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 95 | 8.903.773,98 | 4.543.324,54 | 51,03 | ||
ΑΡΤΑΣ | 2008 | 2 | ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 2010 | |||
77 | 2011 ΚΑΙ ΜΕΤΑ | |||||
ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 79 | 6.050.018,63 | 1.325.141,51 | 21,90 | ||
ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ | 1988 | 16 | ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 2010 | |||
57 | 2011 ΚΑΙ ΜΕΤΑ | |||||
ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 73 | 6.348.459,82 | 2.473.188,36 | 38,96 | ||
ΠΡΕΒΕΖΑΣ | 2006 | 1 | ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 2010 | |||
145 | 2011 ΚΑΙ ΜΕΤΑ | |||||
ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 146 | 8.211.617,612 | 2.150.379,12 | 26,19 | ||
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 393 | 29.513.870,04 | 10.492.033,53 | 35,55 | ||