“Να γίνουν τα Γιάννενα κέντρο φωτογραφίας στα Βαλκάνια”

Συνέντευξη με τον Παναγιώτη Παπουτσή και τον Αχιλλέα Τζιάκο για τη Φωτομετρία
Της Αναστασίας Τσιότσκα

Τελευταία ημέρα σήμερα για το φεστιβάλ Photometria 2014 με αυλαία για τις επτά από τις εννέα εκθέσεις της και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των 4 καλύτερων φωτογραφιών (3 της κριτικής επιτροπής και 1 κοινού) του διαγωνισμού με θεματική «Αντανακλάσεις» στην τελετή λήξης του Φεστιβάλ Φωτομετρία, που θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 9 το βράδυ στα Παλαιά Σφαγεία.
Το Pamvotis Press είχε τη χαρά να συνομιλήσει το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής με τους εμπνευστές του φεστιβάλ, Παναγιώτη Παπουτσή και Αχιλλέα Τζιάκο και είχε μαζί τους μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, κατά την οποία έγινε παραπάνω από φανερή η σφοδρή επιθυμία τους να καταφέρουν να καθιερώσουν το φεστιβάλ στη συνείδηση όσων ασχολούνται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με την τέχνη της φωτογραφίας και να κάνουν την πόλη μας πανελλαδικό, αλλά και πανευρωπαϊκό φωτογραφικό προορισμό. Ιδού τι μας είπαν…

Ερ.: Πώς προέκυψε η ιδέα του φεστιβάλ; Γιατί φωτογραφία;
Αχ.: Ο Παναγιώτης διοργάνωνε τότε τη Γιορτή Μουσικής και διάφορες άλλες εκδηλώσεις κι εγώ είχα την εφημερίδα (σ.σ. Lift free press). Συνεργαζόμαστε σε διάφορους τομείς και συχνά, οπότε μας ήρθε η ιδέα να δημιουργήσουμε μαζί κάτι αξιόλογο για την πόλη. Γιατί φωτογραφία;
Παν.: Γιατί η φωτογραφία είναι το είδος τέχνης που εμάς μας αρέσει και με το οποίο ασχολούμαστε.

Ερ.: Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στα πρώτα βήματα της υλοποίησής του και πώς τις ξεπεράσατε; Υπάρχει κάποιο εμπόδιο που παραμένει ανυπέρβλητο; Ή αν προτιμάτε μια πιο θετική διατύπωση, η Φωτομετρία έχει κατακτήσει όλους τους στόχους που έχει θέσει μέχρι σήμερα;
Παν.: Η δυσκολία ήταν μέχρι να μας εμπιστευτούν και να μας πιστέψουν οι φορείς και η τοπική κοινωνία. Οι φορείς μέχρι να καταλάβουν ότι αυτό που γίνεται είναι κάτι επαγγελματικό κι έχει μακροπρόθεσμη πορεία. Ο κόσμος μέχρι να καταλάβει και να νιώσει περήφανος γι’ αυτό το φεστιβάλ. Συναντήσαμε πολλά εμπόδια όσον αφορά τις δομές στα πολιτιστικά, οι οποίες δεν λειτουργούν σωστά στην πόλη. Τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια όμως είδαμε μια αλλαγή. Αυτή η αλλαγή αφορά το Πνευματικό Κέντρο, το οποίο επικοινωνεί πλέον τις εκδηλώσεις καλύτερα, έφτιαξε site κλπ. Είναι θεωρούμε θέμα διοίκησης του Πνευματικού Κέντρου.
Αχ.: Έχουμε δηλαδή καλύτερη συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο σε σχέση με τα πρώτα χρόνια, τότε μας έβλεπαν λίγο σαν εξωγήινους (γέλια).
Παν.: Είχαν δυσκολία παλιότερα να καταλάβουν τι είναι αυτό που κάνουμε, ποιοι είμαστε και πού στοχεύουμε. Τώρα που το έχουν καταλάβει τα πράγματα είναι καλύτερα.

Ερ.: Η ομάδα σας απαρτίζεται από αρκετά μέλη, συνεργάτες και εθελοντές. Πώς θα περιγράφατε τη μεταξύ σας συνεργασία; Πώς συντονίζεστε; Ακολουθείτε το μοντέλο της ανάθεσης από τα πάνω ή οργανώνεστε οριζόντια;
Παν.: Είμαστε μια οικογένεια και το εννοώ. Όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουμε ανταλλάξει ούτε μια κουβέντα. Πώς λειτουργούμε; Τη γενική κατεύθυνση και το όραμα του φεστιβάλ το διατυπώνουμε, το εξελίσσουμε και το μεταδίδουμε στους άλλους ο Αχιλλέας κι εγώ. Όσον αφορά τις αρμοδιότητες, όλα αυτά τα χρόνια ο καθένας εξέφρασε κάποιο ενδιαφέρον για κάτι που το «έχει» και που του αρέσει να ασχολείται με αυτό και εξειδικεύεται σ’ αυτό. Τώρα, όσον αφορά τις νέες δράσεις και τις εκθέσεις λειτουργούμε συμμετοχικά, δηλαδή παίρνουμε γνώμες από όλη την ομάδα. Οι αποφάσεις σε επίπεδο διαχείρισης λαμβάνονται από όλη την ομάδα, σε στρατηγικό επίπεδο από εμάς τους δύο.

Ερ.: Έχετε υπόψη φεστιβάλ φωτογραφίας του εξωτερικού, ποια και σε ποιες χώρες; Έχετε επισκεφτεί κάποιο/α από αυτά; Τί εντυπώσεις αποκομίσατε και πού θα τοποθετούσατε τη Φωτομετρία σε σχέση με αυτά, τόσο από οργανωτική, όσο και από καλλιτεχνική σκοπιά;
Παν.: Πρόσφατα, στα πλαίσια της πρώτης επίσκεψης κινητικότητας του ευρωπαϊκού προγράμματος στο οποίο συμμετέχουμε για τη διετία 2013-2015 με εταίρους τη Δανία, Πολωνία, Βουλγαρία και Ιταλία, επισκεφτήκαμε την Ιταλική Senigallia και με την ευκαιρία αυτή το διεθνές φεστιβάλ της Ρώμης. Έχουμε επισκεφτεί και άλλα φεστιβάλ στην Ευρώπη. Το πιο γνωστό από αυτά είναι της Arles, μιας μικρής πόλης (σαν τα Γιάννενα) στη Γαλλία, η οποία είναι ένα επιτυχημένο παράδειγμα ενός μέσου μεγέθους φωτογραφικού φεστιβάλ. Από πλευράς υποδομών είμαστε λίγο πίσω. Ο χώρος που επισκεφτήκαμε στη Ρώμη ήταν εξαιρετικός, ένας τεράστιος ενιαίος χώρος, όπου είναι πιο εύκολο να συντονίσεις την ομάδα και τις εκθέσεις σου.
Αχ.: Ο χώρος αυτός ήταν παλιό εργοστάσιο ζυθοποιίας το οποίο ο Δήμος της Ρώμης το έδωσε σε κάποιους ανθρώπους και το έκαναν μουσείο, το οποίο τον μήνα του φεστιβάλ παραχωρεί όλους του τους χώρους στις φεστιβαλικές εκθέσεις.
Παν.: Όσον αφορά τις διαλέξεις και τα οργανωτικά είμαστε στο ίδιο επίπεδο.
Αχ.: Θα έλεγα κι ένα επίπεδο παραπάνω.
Παν.: Ναι, όσον αφορά τις διαλέξεις είμαστε ένα επίπεδο παραπάνω. Όσον αφορά τις εκθέσεις είμαστε λίγο πίσω, παρότι ανεβαίνουμε.

Ερ.: Στον ιστοχώρο σας διαβάζουμε ότι όραμά σας μεταξύ άλλων είναι και η στήριξη των νέων φωτογράφων. Πώς και κατά πόσο θεωρείτε ότι το πετυχαίνετε; Ειδικότερα, όσον αφορά τους Γιαννιώτες νέους φωτογράφους, θεωρείτε ότι αλληλεπιδράτε ικανοποιητικά;
Παν.: Φέτος εντάξαμε στο πρόγραμμά μας τις «Παράλληλες φωνές» όπου δίνουμε την ευκαιρία σε έξι νέους ταλαντούχους φωτογράφους να εκθέσουν ο καθένας από οκτώ φωτογραφίες. Υπάρχει στα σχέδιά μας από του χρόνου να απευθύνουμε κι ένα ανοικτό κάλεσμα σε νέους δημιουργούς από όλη την Ελλάδα, όχι μόνο από τα Γιάννενα. Οι Γιαννιώτες ερασιτέχνες φωτογράφοι μπορούν να έρθουν σε επαφή μαζί μας, να έρθουν π.χ. σε σεμινάρια, όπου τους γνωρίζουμε, βλέπουμε ταλέντα και τους εντάσσουμε στις «Παράλληλες φωνές», που ξεκίνησαν φέτος πιλοτικά και του χρόνου θα γίνουν πιο οργανωμένα.

Ερ.: Για δεύτερη χρονιά φέτος διοργανώνετε το Schoolaroid. Σχεδιάζετε να εντάξετε στο φεστιβάλ κι άλλες δράσεις για την προσέλκυση παιδιών και εφήβων και τη μύησή τους στην τέχνη της φωτογραφίας; Έχετε σκεφτεί για παράδειγμα να «τρέξετε» μαθητικούς διαγωνισμούς σε τοπικό ή και σε πανελλήνιο επίπεδο ή να οργανώσετε μαθήματα φωτογραφίας για παιδιά και εφήβους;
Αχ.: Ναι, υπάρχει η σκέψη και έχουμε έρθει ήδη σε επαφές για να προχωρήσουμε, το χτίζουμε δηλαδή, αλλά δεν κάνουμε μία δράση, αν δεν είμαστε εκατό τις εκατό σίγουροι ότι το έχουμε οργανώσει καλά. Σκεφτόμαστε σεμινάρια, ίσως διαγωνισμούς, αλλά κυρίως παιχνίδια για παιδιά του δημοτικού περισσότερο.
Παν.: Στο Schoolaroid έχουμε εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς οι οποίοι ξέρουν το αντικείμενο και πώς να προσεγγίσουν τα παιδιά. Πέρυσι συμμετείχαν τριάντα παιδάκια. Φέτος απευθυνόμαστε πάλι σε μαθητές δημοτικού, και μέσα από το παιχνίδι θέλουμε να αντιληφθούν τι είναι μια έκθεση φωτογραφίας, πώς τραβάμε μια φωτογραφία, τι πάει να πει έχουμε μια έκθεση θεματική, πώς να βρίσκουν σε μια έκθεση διάφορα στοιχεία, αλλά και να τραβήξουν και τα ίδια φωτογραφίες. Να γίνουν μικροί φωτογράφοι.
Αχ.: Πέρυσι τους είχαμε δώσει να φωτογραφίσουν με Polaroid. Έτσι είδαν για πρώτη φορά τα παιδιά πώς τυπώνεται η φωτογραφία σε χαρτί, κάτι που δεν το είχαν δει ποτέ πριν και εντυπωσιάστηκαν.
Παν.: Φέτος δεν θα κάνουμε το ίδιο, για να μην τους είναι βαρετό. Θα προσπαθήσουμε να τα εκπλήξουμε με κάτι διαφορετικό. Είναι δύσκολο να εκπλήσσεις τα παιδιά στις μέρες μας.

Ερ.: Τί προσδοκάτε/ εύχεστε για το μέλλον της Φωτομετρίας;
Παν.: Στόχος μας, όπως έχουμε πει άπειρες φορές, είναι να γίνουν τα Γιάννενα φεστιβαλικός φωτογραφικός προορισμός.
Αχ.: Για δεκαπέντε μέρες να ξέρει κάποιος ότι στα Γιάννενα γίνεται κάτι ενδιαφέρον και ακόμη κι αυτός που ασχολείται ελάχιστα με τη φωτογραφία να θέλει να έρθει εδώ.
Παν.: Για τα επόμενα πέντε χρόνια στόχο έχουμε να γίνουν τα Γιάννενα κέντρο φωτογραφίας στα Βαλκάνια. Να ξέρουν ότι στα Βαλκάνια υπάρχει ένα φωτογραφικό φεστιβάλ που γίνεται στα Γιάννενα. Το σλόγκαν είναι να γίνουν τα Γιάννενα η πόλη της φωτογραφίας όπως είναι η Καλαμάτα η πόλη του χορού, όπως είναι η Δράμα η πόλη των ταινιών μικρού μήκους, όπως είναι η Σύρος με το animation κλπ. Αυτό θα κτίσει μια πολιτιστική ταυτότητα των Ιωαννίνων πανελληνίως- και γιατί όχι και πανευρωπαϊκά- και θα επιτευχθεί μόνο εφόσον οι Γιαννιώτες νιώσουν περήφανοι για το φεστιβάλ και αντιληφθούν τα οφέλη που έχει η πόλη από τον τουρισμό στα πλαίσια του φεστιβάλ. Φέτος ήρθαν στην πόλη είκοσι πέντε άτομα από άλλες χώρες μέσω του προγράμματος.
Αχ.: Οι Δανοί, οι Πολωνοί, οι Βούλγαροι και οι Ιταλοί επισκέπτες που ήρθανε αυτές τις μέρες στα Γιάννενα έχουν κατακλύσει τις δικές τους κοινότητες με φωτογραφίες της πόλης, που πριν δεν ήξεραν καν ότι υπήρχε. Καταλαβαίνει κανείς ότι από τα social media και μόνο, όπου εξαιρετικοί φωτογράφοι ανεβάζουν εκπληκτικές φωτογραφίες και κείμενα για τα Γιάννενα και το φεστιβάλ ο τουρισμός προωθείται. Οι Βούλγαροι και οι Ιταλοί που είναι σχετικά κοντά μας, μας λένε ότι θα επισκέπτονται το φεστιβάλ κάθε χρόνο.
Παν.: Αν εμείς εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία και αναπτύξουμε συνεργασίες με οργανισμούς στις χώρες τους, τότε σιγά σιγά θα προσελκύσουμε περισσότερους τουρίστες.

Ερ.: Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο στη συζήτησή μας;
Παν.: Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την ομάδα μας, τον Κωστή Εμμανουηλίδη, τον Κωνσταντίνο Βάσση, τον Κωστή Μουσελίμη, την Φωτεινή Παπαχατζή, τον Ιάσωνα Δήμου, που είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, την Αριστέα Μπλέτσα, τον Παναγιώτη Παππά και όλους τους εθελοντές γιατί αφενός είναι εξαιρετικά παιδιά, αφετέρου είναι γνώστες του αντικειμένου και αν δεν υπήρχαν αυτά τα παιδιά, δεν θα γινόταν το φεστιβάλ. Μόνοι μας δεν θα μπορούσαμε να το κάνουμε. Τέλος, να πούμε ότι δεν είναι τυχαίο ότι στα Γιάννενα έχει αναπτυχθεί μια ισχυρή φωτογραφική κοινότητα τα τελευταία χρόνια. Θεωρούμε ότι συντελέσαμε κι εμείς σ’ αυτό.
Αχ.: Οι σύλλογοι που υπάρχουν στα Γιάννενα αυτή τη στιγμή είναι δύο: η Φωτόραση (Λέσχη Δημιουργικής Φωτογραφίας Ιωαννίνων) και ο ΦΩ.Σ.Π.Ι. (Φωτογραφικός Σύλλογος Πανεπιστημίου Ιωαννίνων). Τα μέλη της Φωτόρασης συναντήθηκαν στη Φωτομετρία, στις εκθέσεις και τα σεμινάρια, γνωρίστηκαν εδώ και δημιούργησαν το σύλλογο με τον οποίο έχουμε κι εμείς συνεργασία από φέτος. Ο ΦΩ.Σ.Π.Ι είναι φοιτητικός σύλλογος περισσότερο επικεντρωμένος στο πανεπιστήμιο και με τον οποίο δεν έχουμε συνεργαστεί μέχρι σήμερα, καθώς τα μέλη του δεν είναι τόσο εξωστρεφή με την πόλη. Ίσως να φταίει και η πόλη γι’ αυτό.
Παν.: Έχουμε κάνει κι εμείς λάθος με τον ΦΩ.Σ.Π.Ι. γιατί δεν έχουμε συνδέσει το πανεπιστήμιο με τη Φωτομετρία. Πρέπει να το συνδέσουμε δίνοντας για παράδειγμα βήμα στους φοιτητές του τμήματος πλαστικών τεχνών να εκφραστούν. Αυτό είναι λάθος δικό μας και του χρόνου θα το διορθώσουμε οπωσδήποτε.

 Διαβάστε επίσης: Photometria 2014: ένα φεστιβάλ αξιώσεων

Related News

Comments are closed

Copyrıght 2014 Pamvotis Press. All RIGHTS RESERVED.